Zegary Skoda 105-136

Awaria zestawu zegarów (zwarcie w ich wiązce elektrycznej oraz uszkodzenie prędkościomierza), zmusiła mnie do ich naprawy lub wymiany. W związku z zakupem kompletnego zestawu wskaźników postanowiłem je wymienić, przy okazji dzieląc się spostrzeżeniami w tej kwestii.

Istnieją cztery rodzaje zegarów do Skody 742:
– typ 1 – proste zegary zespolone, występujące w podstawowych modelach Skody (Skoda 105S);

Podstawowe zegary. Źródło – Katalog części zamiennych

– typ 2 i 3 – okrągłe zegary osadzone w płaskim panelu z kontrolkami; w tej wersji każdy zegar jest osobno i w przypadku awarii można wymieniać je pojedynczo (występują jako osobne części zamienne). Dostępne były dwie opcje – z częścią kontrolek wbudowaną w okrągły zegar (wersje L) lub z obrotomierzem i większą ilością kontrolek wbudowanych w płaski panel-obudowę (wersje GL, GLS itp).

Typ 2 i 3. Źródło – Katalog części zamiennych

– typ 4 – zegary zespolone, z obrotomierzem, występowały od 1987 r w najbogatszych wersjach wyposażenia w Skodach 135 i 136 Rapid. Zegary posiadają inne wtyczki, ale zwykle są w komplecie z „przejściówką” do standardowej instalacji Skody 742.

Typ 4 – najbogatsza wersja zegarów. Źródło – Katalog części zamiennych

Najważniejszą kwestią w przypadku zegarów w Skodach 742 jest fakt, iż wszystkie typy są ze sobą zamienne – wszystkie mocowane są w samochodzie w ten sam sposób (cztery śrubki w rogach), występują jedynie drobne różnice i zmiany na przestrzeni lat produkcji.

Podstawową różnicą między podstawowym typem zegarów (typ 1) a pozostałymi wersjami jest umiejscowienie linki prędkościomierza – przy takiej wymianie zegarów niezbędne będzie przełożenie linki prędkościomierza przez inny otwór technologiczny (w każdym samochodzie są obydwa, w zależności od wersji jeden z nich jest zaślepiony).

Drobne różnice występują także w kostkach elektrycznych zegarów:

Skoda 105-136
-> 1979
Skoda 105-136
1979 - 1983
Skoda 105-136
1983 ->
Kostka 10-pinowa
1kontrolka świateł drogowychkontrolka świateł drogowychkontrolka świateł drogowych
2kontrolka ciśnienia olejukontrolka ciśnienia olejukontrolka ciśnienia oleju
3wskaźnik temperaturywskaźnik temperaturywskaźnik temperatury
4kontrolka alternatorakontrolka alternatorakontrolka alternatora
5kontrolka rezerwy paliwakontrolka rezerwy paliwakontrolka rezerwy paliwa
6lewy kierunkowskazlewy kierunkowskazlewy kierunkowskaz
7prawy kierunkowskazprawy kierunkowskazprawy kierunkowskaz
8kontrolka hamulcówkontrolka hamulcówkontrolka hamulców
9kontrolka światła p/mgielnegokontrolka podgrzewanej tylnej szybykontrolka podgrzewanej tylnej szyby
10- nieużywana - - nieużywana - kontrolka światła p/mgielnego
Kostka 6-pinowa
1oświetlenie zegarówoświetlenie zegarówoświetlenie zegarów
2+ 12V + 12V + 12V
3wskaźnika paliwa (żółty przewód)wskaźnika paliwa (żółty przewód)wskaźnika paliwa (żółty przewód)
4wskaźnik paliwa (niebieski przewód)wskaźnik paliwa (niebieski przewód)wskaźnik paliwa (niebieski przewód)
5obrotomierzobrotomierzobrotomierz
6masamasamasa

W przypadku uboższych wersji zegarów, w samych zegarach może brakować przewodu obrotomierza, standardowo powinien być doprowadzony do kostki (listwy zaciskowej) w instalacji samochodu; stamtąd można też bezpośrednio pobrać sygnał, montując w samochodach Skoda 105-136 dodatkowy, zewnętrzny obrotomierz.

Źródła:
1. http://skoda.panda.cz/clanek.php?id=33
2. Instrukcja obsługi samochodu
3. Katalog części zamiennych

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.